1. Реєстрація власного імені, прізвища як торгової марки.
Прикладів «перетворення» прізвищ підприємців, бізнесменів на відомі бренди у світі величезна кількість. Щоб не витрачати час читача, ми не будемо нагадувати про випадки подібних перевтілень «прізвище – торгова марка» – у цьому немає жодного сенсу, оскільки вони абсолютно відомі всім.
Цікавіше розповісти про існуючу можливість, іноді обов’язкову необхідність, і про прецеденти перетворення імен та прізвищ у комерційні позначення (товарні знаки, логотипи) не підприємців і не людей бізнесу, а відомих публічних особистостей. Під визначенням «публічні особистості» в даному випадку можна говорити про соціально-публічних осіб, наприклад – політиків, громадських діячів, артистів, письменників, журналістів та інших персон, чиї імена та прізвища в певний період часу, на певній території стають популярними для великої кількості людей. Як тільки відбувається така популярність, ринок та бізнес-середовище реагує моментально – і ми дуже часто спостерігаємо використання прізвищ, імен відомих громадських персонажів як привабливі найменування товарів, послуг абсолютно в різних сферах діяльності.
Зазвичай, публічні персони здебільшого дбають про охорону прав на свої імена та/або прізвища. Якщо говорити про Україну, то таких прикладів існує величезна кількість – політики, артисти, музиканти, журналісти здійснюють реєстрацію прізвищ в якості торговельних марок.
На запитання – «навіщо це робиться?» відповіді дуже прості:
– щоб мати можливість контролювати (дозволяти чи забороняти) використовувати своє ім’я для маркування товарів чи послуг іншими особами;
– щоб була юридична підстава для отримання сплати (роялті) за використання іменного бренду від третіх осіб, які використовують його, наприклад, відповідно до ліцензійної угоди з власником;
– щоб самостійно монетизувати та застосовувати у комерційних проектах (у рекламі, у торгівлі, при публічній діяльності, виданні літератури, та в інших випадках) своє ім’я, прізвище з метою отримання прибутку.
Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг» (п.2, ст. 5) надає фізичним та юридичним особам право на реєстрацію «власних імен» як торговельних марок.
2. Вартість, і як правильно реєструвати торгову марку.
Мінімальна вартість процедури реєстрації складає близько 250$ – 300$ для резидентів України.
Зазначена вартість може бути збільшена в залежності від наступних факторів:
- великий перелік товарів та послуг для правової охорони бренду;
- необхідність здійснити реєстрацію кількома мовами, наприклад, українським та латинським написанням;
- – зареєструвати торговельну марку у декількох різних країнах.
Перш ніж оформлювати заявку на реєстрацію бренду публічної особи, необхідно визначити для яких видів діяльності може бути використане ім’я, прізвище цієї публічної особи в якості торгової марки – чи це буде для назви певних груп товарів, або для послуг. Тут важливо розуміти насамперед, яку саме діяльність веде публічна особа, і так само – для яких товарів цей іменний бренд може стати привабливим у контексті сприйняття споживачами.
Якщо після оформлення торгової марки, надалі у особи-власника знаку виникає додаткова необхідність «розширити» спектр ринку товарів/послуг, які не зафіксовані в існуючому охоронному документі, то законодавство України дозволяє оформити реєстрацію повторно (скільки завгодно разів).
Зареєстрована торгова марка діє 10 років з правом продовження на наступні 10 років (без обмежень). Щороку за підтримання свідоцтва на знак сплачувати не потрібно.
Власник іменної торгової марки має право продати, подарувати, оцінити, надати право на використання за ліцензією.
3. Контакти, консультації.
Сухарев Станіслав, директор, патентний повірений України
+ 38 067 209 78 89 (viber, telegram)
patent@unite.ua
Рибалко Ігор, керівник відділу торгових марок
+ 38 067 44 700 26 (viber, telegram) brand@unite.ua