Будь-який патентний повірений або експерт у структурах, що реєструють торгові марки, скаже, що важливо мати сильну торгову марку, яка за своєю суттю є характерною. Це означає, що Ваша торгова марка швидко та чітко ідентифікує Вас або Ваше підприємство як джерело Ваших товарів та послуг. Чим сильніший товарний знак, тим легше заборонити іншим використовувати його без дозволу. «Слабкі» (не креативні) торгові марки можуть нести у себе значний витрата бюджету юридичний захист, ніж «сильні» (креативні, не стандартні, не словникові) товарні знаки.
Сильні товарні знаки наводять на роздуми, вони креативні, довільні, мають стандартні фонетичні, візуальні і графічні характеристики. Слабкі товарні знаки є описовими, загальноприйнятими, незміненими словниковими словами, поширеними поняттями і т.п.
Сильні торгові марки, як правило, креативні або унікальні, що максимально і яскраво відрізняє їх власника від конкурентів. Ці товарні знаки можуть включати химерні, фантазійні, вигадані, штучні, креативні, довільні або примушують привернути увагу елементи, слова, словосполучення.
• Креативні (химерні) товарні знаки – це вигадані чи максимально змінені слова, словосполучення. Вони можуть мати значення лише стосовно «своїх» товарів чи послуг. Наприклад Exxon® для нафти або Pepsi® для безалкогольних напоїв.
• Довільні (фактичні) товарні знаки – це фактичні слова, які не пов’язані з відповідними товарами чи послугами. Подумайте про термін «яблуко». Якщо компанія з вирощування та продажу яблук спробує зареєструвати слово «яблуко» як товарний знак для сорту яблук, який вона вирощує, цей товарний знак не буде зареєстрований. Але Apple® була зареєстрована як товарний знак не для «яблук та фруктів», а для абсолютно інших товарів та послуг, у тому числі й для комп’ютерів. TM Apple® для комп’ютерів є абсолютно унікальною.
• товарні знаки, що наводять на роздум, — це слова, які передбачають певну якість товарів або послуг, але не вказують цю якість товарів або послуг безпосередньо.
Торгові марки, що не рекомендуються
Слабкі товарні марки важко захистити від конкурентів, і часто вони не можуть бути зареєстровані як в Укрпатенті (Україна), так і в будь-якій іншій країні. До них відносяться слова, словосполучення, зображення, які безпосередньо описують товар чи послугу. Ідентифікацію інших різноманітних «слабких» позначень описує перелік нормативних критеріїв, сформульований у Законі України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг».
Деякі приклади торгових марок, які безпосередньо описують товар чи послугу:
– «Вершковий» для йогурту, олії, морозива;
– «Яблучний пиріг» для випічки з яблук, для борошняних виробів;
– «Тур-бронювання» для бронювання житла, транспортних послуг.
Ви можете запитати себе, чим відрізняються торгові марки, що описують і наводять на роздуми? Описові позначення відразу ж і моментально дають споживачеві уявлення про те, що є конкретними товарами або послугами (приклади зазначені вище), у той час як «наводять на роздуми» товарні знаки лише побічно посилаються на товари або послуги, наприклад:
– HOLOD-OS – все, що може бути пов’язане з охолодженими товарами або пристрої для охолодження;
– sixth.coffee.line – послуги кафе, або товари, пов’язані з кавою;
– ARA-YourShoes – взуття, магазин взуття
Загальноприйняті найменування товарів, послуг що неспроможні є товарними знаками. Це просто звичайна повсякденна назва товарів чи послуг. Як такі, вони не вказують на джерело і не можуть функціонувати як товарні знаки. Таким чином, загальноприйняті назви товарів не підлягають реєстрації.
Деякі приклади:
• “Велосипед” для велосипедів;
• “Салон краси” для послуг салонів краси;
• «Електронний квиток» для бронювання та продажу квитків для різноманітних заходів, транспортних та інших послуг