Що таке торгова марка?

Торговою маркою (товарним знаком) може бути: будь-яке слово, фраза, символ, цифра, власне ім’я, прізвище, малюнок, колір, форма товару, упаковки, звукові елементи або їх комбінація, що ідентифікують Ваші товари чи послуги. Це саме той об’єкт, яким клієнти і споживачі дізнаються Вас, Ваші продукти, сервіс на ринку і відрізняють Вас від Ваших конкурентів.

Визначення «торговельна марка» може стосуватися як товарних знаків, і знаків обслуговування. Товарний знак використовується для товарів, а знак обслуговування для послуг. У законодавстві України прийнято загальний термін – «торгівельна марка».

Товарний знак:

• Ідентифікує джерело Ваших товарів та послуг.

• Забезпечує юридичний захист Вашого бренду.

• Допомагає захиститись від підробок та шахрайства.

Поширеною помилкою є те, що наявність торгової марки означає, що Ви на законних підставах володієте певним словом або фразою та можете заборонити іншим використовувати їх. Однак у Вас немає прав на слово або фразу в цілому, а лише на те, як це слово або фраза використовується з конкретними товарами або послугами.

Наприклад, припустимо, що Ви використовуєте логотип як товарний знак для свого невеликого деревообробного підприємства, щоб ідентифікувати та відрізняти Ваші товари або послуги від інших у галузі виробництва та продажу дерев’яних виробів. Це не означає, що Ви можете заборонити іншим використовувати подібний логотип для товарів або послуг, не пов’язаних із товарами з дерева.

Інша поширена помилка полягає в тому, що вибір торгової марки, яка просто описує Ваші товари або послуги, є ефективним (наприклад – тм «деревообробний комбінат» безпосередньо вказує на вид діяльності і не може «дати» власнику такого словосполучення «сильний» захист). Креативні та унікальні бренди та логотипи більш ефективні та їх легше захистити. Дізнайтесь більше про сильні торгові марки.

Володіння торговою маркою проти наявності зареєстрованого товарного знаку

По суті Ви не зобов’язані в обов’язковому порядку реєструвати свій бренд, так як це є «правом», але не «обов’язком». Однак зареєстрований товарний знак завжди і в будь-якій ситуації забезпечує ширші права та захист, ніж незареєстрований. Це не підлягає жодним сумнівам і не потребує доказів – багаторічний світовий та національний досвід підтверджує це абсолютно та без сумнівів.

Наприклад, компанія або підприємець використовує логотип як товарний знак для прикрас ручної роботи, що реалізуються на власній Instagram сторінці. У міру зростання бізнесу та успішного «розширення» продажів в Інтернеті такий бренд і товари «наближаються» до того, що їх почнуть підробляти, і продавати схожі товари під Вашим (або під схожим до ступеня змішування) логотипом, тим самим використовуючи репутацію компанії на ринку. У такому разі просто потрібна державна реєстрація та правовий захист торгової марки. Зареєструвавши бренд, логотип, назву Ви створите та придбаєте для себе загальнонаціональні права на свою торгову марку.

Використання символів товарних знаків TM, SM та ®

Щоразу, коли використовується товарний знак, його власник має право проставляти поруч із ним символ TM, SM або ®. Символ дозволяє споживачам та конкурентам дізнатися, що Ви заявили права на це позначення або вже є власником таких прав. Ви можете використовувати:

• «ТМ» для товарів

• «СМ» для послуг

Після того, як позначення вже офіційно зареєстровано, Ви маркуєте його символом ® . Також, можна використовувати символ реєстрації в будь-якому місці поруч із товарним знаком, хоча більшість власників торгових марок використовують цей символ у надрядковому або підрядковому індексі праворуч від словесної частини або зображення. Ви можете використовувати символ реєстрації лише для тих товарів або послуг, для яких Ваш бренд отримав правову охорону, та які вказані у Ніццькій класифікації (міжнародна класифікація товарів та послуг, що застосовується для реєстрації знаків).